Verander je zwakte in je kracht 21 september 2012

Zijdewever Laurent Mourguet (1769-1844) uit Lyon bijvoorbeeld. Het zit hem niet mee. Heeft hij zijn zaakjes net een beetje op de rit, de bisniz gaat goed, de adelstand verlangt steeds meer zijden kleding en hij weeft zich dus suf, breekt me daar de Franse revolutie uit! Alle zijdedragers worden onthoofd en er wordt geen millimeter van het glanzende stofje meer verkocht! Even raakt de brodeloze Laurent in een dip, maar dan besluit hij monter om tandarts te worden. Papieren zijn daarvoor niet nodig: gewoon een stoel op de markt, mond open, tang erin en tanden trekken. Een stukje service die de nieuwbakken dentisteoverigens gratis aanbiedt; zijn verdienmodel volgt daarna, met de verkoop van flesjes medicijn tegen de pijn.Teneinde meer patiënten binnen te halen, timmert Laurent een poppenkast voor zijn tandartsstoel en bedenkt het karakter ‘Guignol’, het archetype waarop nadien alle poppenkastpoppen, ook onze Jan Klaasen, zijn gebaseerd. Guignol is bedoeld voor kinderen, maar juist volwassenen blijken dol op de rebelse teksten van die slimme, ondeugende, moedige en satanisch grappige poppenkastpop. Laurent heeft een hit.
En tot op de dag van vandaag, in een tijd die bol staat van de digitale verlokkingen, troont de poppenkast met Guignol hoog in de top tien van het Franse vermaak. Dagelijks doorkruisen honderden rondreizende poppenkasttheaters het platteland om elke week hun tenten op te slaan in weer een ander dorp.

 

bord
Een belendend stadje ziet geel en rood van de lantaarnpaalposters. Als de rondrijdende spreekstalmeester gaat lunchen, laat hij zijn megafooninstallatie aan staan, zodat de teksten over het verlaten plein blijven schetteren: “Allo, âllo, publique! Grand spectacle! Le monde merveilleux de Guignol! Dimanche après-midi 17.00 heures! Venez nombreux!”

 

tent
In de trillende hitte is Theatre Guignol neergestreken op een vrijwel schaduwloos terrein achter de spoorlijn. De stilte wordt verscheurd door oorverdovende mokerslagen. Terwijl de voorhamer keer op keer rakelings langs haar blonde hoofd suist, babbelt cassière, pauzepoes en verloofde van tentknecht Fredo, onverstoorbaar met haar vriendin.

 

zora
Oermoeder Zora, in haar afwezigheid ook wel La Bomba genoemd, heeft minder vertrouwen in Fredo’s bouwkundig inzicht: ‘Je kan die tent niet vastmaken aan mijn wieldop, eikel!’ snerpt de explosieve zigeunerin vanuit de deuropening.

 

rijden
Eindelijk is het zondagmiddag. Met kloppend hart stuurt de kasteelheer zijn wijnboerenmobiel richting feestterrein.

 

vlaggen
Teneinde zich van een goede plaats te verzekeren, is hij stipt een uur voor aanvang aanwezig.

 

hond
Oudergewoonte is de wijnboer van zins zonder te betalen het theater binnen te sluipen. Op zoek naar een opening in het zeil scharrelt hij rond de tent.Maar juist als de druiventeler denkt een gratis entree te hebben ontdekt, schiet poppenkasthond Nitro tevoorschijn. Keffend als het laatste oordeel springt het diertje voor de geschrokken kasteelheer op en neer.Het helse kabaal doet oermoeder Zora, belast met de kaartcontrole, uit haar siësta ontwaken. Wantrouwig fronsend rijst ze uit haar stoel.

 

binnen
Snel mengt de wijnboer zich tussen een troepje kinderen. In gebukte houding weet hij ongezien de tent binnen te glippen. Binnen duwt hij de kinderen opzij en verzekert zich begerig van een mooie plaats.

 

poppenkast
Het doek gaat op, de voorstelling gaat beginnen! Maar als de wijnboer zich gereedmaakt om optimaal te gaan genieten, wordt zijn blik verduisterd. Pal voor zijn neus laat een dame van imposante afmetingen zich in een lege stoel zakken en beneemt de beduusde flessentrekker het zicht.

 

stoeltjes
Snel schiet de wijnboer naar voren en wurmt zich in een van de gereserveerde kinderplaatsjes. Ademloos volgt hij de capriolen van Guignol en Gnafron.

 

lamp
Plotseling gaat het poppenkastgordijn met een ruk dicht. Het tentzeil wordt opengeslagen en oermoeder Zora stuift naar binnen. ‘Een indringer!’ brult de woedende zigeunerin. ‘Er is een indringer in de zaal!’ Met een groot model zaklantaarn boven haar hoofd geheven, laat ze de lichtstraal over het publiek spelen. ‘Waar zit ie!? Waar zit die schurk!?’In de tent ontstaat grote opschudding. Zora’s zoon Seth komt uit de kast en tracht per microfoon de rust te herstellen. Op dreigende toon kondigt hij aan dat de voorstelling NIET wordt hervat tenzij de illegale bezoeker zichzelf onmiddellijk aangeeft.

 

kassa
Met flauwe uitvluchten als ‘Ik dacht dat het gratis was’ en ‘Ik heb bijna helemaal geen geld’, tracht de kasteelheer zich eruit te draaien. Maar Zora is onverbiddellijk. ‘Wees blij dat je er zo afkomt, mannetje!’ gromt zij tussen haar gouden tanden. ‘Hup! Naar de kassa met jou!’
Er zit niets anders op, met hangende schouders meldt de druiventeler zich bij de caisse…
Moraal
Met zijn houten handen deelde Guignol ook deze voorstelling weer heel wat klappen uit. Maar incasseren deed hij er nog veel meer. En zo overwon de onsterfelijke deugniet wederom alle tegenslagen.

Meer hotnews

Blijf au courant!

Op de hoogte blijven van het laatste hotnews over Chateau La Tulipe?
Neem een gratis abo op de Slurp! nieuwsbrief.

Gratis abo